inferio.sk
Jana Plauchová – Úvod do teórie chaosu

Jana Plauchová – Úvod do teórie chaosu

Jana Plauchová – Úvod do teórie chaosu

Nesúď knihu podľa obalu. Tisíckrát opakované príslovie, ktoré sa najčastejšie používa ako metafora, pričom na jeho doslovný význam takmer zabúdame. Je to pochopiteľné, veď každá kniha sa medzi stovkami ostatných snaží zaujať už na regáloch a presvedčiť nás, že práve ona je to, čo hľadáme. Úvod do teórie chaosu nevyvoláva najlepší prvý dojem. Ilustrácia na obale nie je práve ukážkou kreativity a názov pripomínajúci učebnicu znie trochu hrozivo. Zdanie však klame.

Kto sa bojí, nech nechodí do lesa

Pete Murray, hlavný hrdina príbehu, je odborník na záchranu ľudí z potopených ponoriek. Paradoxom je, že sám má z oceánskych hlbín fóbiu a nikdy sa so svojimi kolegami nepotápa „do terénu“. Po neúspešnej záchrannej akcii ho privolajú k ďalšej misii uprostred Indického oceánu, no tentokrát je na to Pete sám, na kolegov sa spoliehať nemôže. Celá misia je od začiatku zvláštna, pretože nejde o ponorku, ale o havarovanú kozmickú loď, ktorú námorníctvo nedokáže na oceánskom dne nájsť ani najmodernejšou technikou. Čas sa rýchlo kráti a okrem vnútorného boja s vlastným strachom musí Pete prísť na to, čo pred ním námorníctvo tají. Skutočne ide o záchrannú misiu, alebo o zahladzovanie stôp? Aké tajné experimenty prebiehali na kozmickej lodi pred jej zrútením? A čo znamenajú všetky tie nočné mory?

Podstata strachu

Úvod s vládnymi organizáciami a prísľubom konšpirácie mi trochu pripomínal zahraničné trilery na štýl Dana Browna, čoskoro sa však ukázalo, že kniha sa uberá vlastným smerom. Autorka kladie veľký dôraz na psychiku hlavného hrdinu, ktorý si rýchlo získa čitateľove sympatie. Príbeh siaha do väčšej hĺbky (to je teda metafora) ako v žánrovo podobných knihách. Fóbia z oceánskych hlbín drví čitateľa spolu s hlavným hrdinom, strach a nervozita sú opísané veľmi sugestívne. Samotný dej navyše zrýchľuje a zvyšuje napätie, takže príbeh je stresom nabitý ako tlakový hrniec.

Teória chaosu

Prvá tretina knihy sa nesie v pomalšom tempe, čo však nevadí vďaka budovaniu napätia a hľadania odpovedí. Niektoré časti (najmä tie s nočnými morami) sa však opakovali na môj vkus až zbytočne často, latinské názvy hlbinných rýb mi z hlavy odplávali okamžite po ich prečítaní. Našťastie sa však príbeh začal presúvať k zaujímavejším témam, ako sú kvantová fyzika, determinizmus a paralelné vesmíry. Nebudem veľa prezrádzať, ale aj keď tieto témy znejú komplikovane, všetky sú vysvetlené tak, aby im porozumel aj lajk. Vidieť, že autorka má všetko podrobne naštudované, vďaka čomu je kniha veľmi konkrétna a nevyhýba sa ani technickým detailom. Nie je ich však toľko, aby nudili.

Úvod do teórie chaosu je ako vlak, ktorý sa síce rozbieha pomaly, no potom sa nedá len tak zastaviť. Dej sa v poslednej tretine zrýchlil na také tempo, že som mal miestami trochu problém sledovať myšlienkové pochody hlavného hrdinu. Autorka je vždy dva kroky pred čitateľom, takže som nemal žiadnu šancu odhadnúť ďalší vývoj deja. Občas som si musel dať na chvíľu pauzu a zrovnať si v hlave myšlienky, či už kvôli tomu, aby som niečo pochopil, alebo preto, že kniha ponúka množstvo tém na zamyslenie.

Hodnotenie

Bez váhania môžem označiť Úvod do teórie chaosu za výbornú knihu, tých pár slabších stránok sa stráca v zaujímavom a originálnom deji. Pokojne by mohla konkurovať niektorým scifi bestsellerom, navyše obsahuje aj filozofickú rovinu, ktorá vo mne rezonovala ešte niekoľko dní po dočítaní. Mal by si ju prečítať každý, kto má pochybnosti o tom, že slovenské spisovateľky a spisovatelia sa nemôžu vyrovnať tým zahraničným.

2 thoughts on “Jana Plauchová – Úvod do teórie chaosu

1. Ďakujem za pozitívne hodnotenie. Škoda, že tá obálka nezaujala, ale podstatné je, že zaujal obsah. Potešili ma najmä dôvody na zamyslenie a filozofická rovina, čo recenzie iných čitateľov dosiaľ veľmi nespomínali.

1. Obálka je najmä marketingovým nástrojom, ja som si však knihu vybral na základe recenzií 🙂 Už si brúsim zuby aj na Večnosť omylov, takže možno sa tu objaví časom aj ďalšia recenzia.