Dan Brown - Pôvod
Dan Brown – Pôvod

Štyri roky uplynuli od vydania Inferna a na naše police sa dostáva ďalšia brownovka. Rozsiahly marketing sprevádzajúci jej vydanie neobišiel žiadneho fanúšika západného trileru a kniha sa ocitla na prvých priečkach predajnosti už v priebehu niekoľkých dní.

Dan Brown patrí k hŕstke moderných spisovateľov, ktorých poznajú aj ľudia, ktorí by dobrovoľne žiadnu knihu do rúk nevzali. Sčasti za to môžu tri priemerné filmy s Tomom Hanksom v hlavnej úlohe, no najväčšie vlny spôsobilo vydanie kontroverzného románu Da Vinciho kód ešte v roku 2003. Brown má na konte celkovo deväť kníh, no úspech Da Vinciho kódu sa mu za posledných 15 rokov nepodarilo zopakovať a platí to aj pri Pôvode. Alebo nie?

Plus Ultra?

Dej Pôvodu zasadil autor znovu do európskej krajiny s bohatou históriou, tentokrát prišlo na rad Španielsko. Hlavným hrdinom je opäť Tom Hanks profesor Robert Langdon, ktorý zavítal do múzea moderného umenia v Bilbau, aby sa zúčastnil revolučnej vedeckej prezentácie. Netrvá dlho a večer sa zmení na akčnú drámu, pri ktorej ide Langdonovi o život. V sprievode atraktívnej riaditeľky múzea a superpočítača sa musí dať na útek, nielen aby si zachránil vlastnú kožu, ale aj aby odhalil jeden z najdôležitejších vedeckých objavov v histórii.

Toto som už niekde videl

Pôvod je bez debaty zábavné a zaujímavé čítanie, kniha sa znovu odohráva vo veľmi krátkom časovom úseku a je plná zvratov, ktoré vás nútia nepustiť ju z ruky. Skrátka, fanúšikovia Dana Browna dostanú presne to, čo očakávajú. A práve to je jej najväčšou slabinou.

Je viac než v poriadku, ak má autor svoj vlastný štýl, ktorého sa viac-menej po celú dobu drží. Autorský štýl by sa mal však neustále rozvíjať a každý príbeh by mal priniesť čitateľovi niečo nové. Kto čítal Inferno, Stratený symbol, Anjelov a démonov a Da Vinciho kód, nemohol prehliadnuť ich podobnosť. V skutočnosti sú všetky tieto romány napísané podľa rovnakej šablóny a Pôvod nie je výnimka. Zápletka sa síce zakaždým mení, ale zvraty sa vyskytujú takmer na rovnakých miestach a postavy napĺňajú tie isté stereotypy.

Niekto, kto od Browna prečítal len 1-2 knihy, si to asi nevšimne. Mne však čítanie trochu kazilo to, že som podľa starého vzorca vedel odhadnúť smerovanie deja a identitu záporáka. Hlavnou motiváciou pre čítanie tak zostávala zvedavosť s tajomného objavu a bohužiaľ ani záver ma v tomto smere veľmi neuspokojil.

Plytké alebo nie?

Nenechajte sa mojimi predošlými slovami znechuť, Pôvod je dobrá kniha. Nie tak dobrá ako Stratený symbol, ale lepšia ako Inferno. Intelektuáli síce budú frflať, že príbeh je ako napísaný pre Hollywood a celá kniha je napísaná pre masy, ale who cares? Ide predsa o zábavu a ak vás predošlé brownovky bavili, je to jasná kúpa.

Úspech Dana Browna nie je postavený na tom, že by bol geniálnym spisovateľom, ale dokáže sa dotknúť kontroverzných tém a rozvíriť vody diskusie. Niektoré otázky sa vďaka jeho knihám dostanú aj k ľuďom, ktorých filozofia bežne nezaujíma. Dobrým príkladom je narastajúci problém s preľudnením v Inferne. Pôvod je pre vnímavejšieho čitateľa tiež plný hlbších myšlienok a navyše trefne kritizuje náboženstvo, za čo mu udeľujem body navyše.  Ja som sa aj napriek všetkým výčitkám pri jej čítaní bavil a to je nakoniec to jediné, na čom záleží.