Blake Crouch - Temná Hmota

Po Úvode do teórie chaosu sa mi dostalo do rúk ďalšie scifi o alternatívnych realitách, tentokrát z dielne amerického spisovateľa a autora románu Mestečko Wayward Pines, podľa ktorého bol natočený aj seriál.

Kniha upúta jednoduchým, no zároveň štýlovým obalom, takže ju na polici len tak neprehliadnete. Na zadnej strane sa nachádzajú pochvalné komentáre od autorov ako Andy Weir (Marťan), Justin Cronin (Priechod), alebo Lee Child (Nevracaj sa). To, samozrejme, funguje ako skvelý marketing pre fanúšikov modernej scifi. Podarí sa Temnej hmote zaradiť medzi ne?

Dávaj pozor na to, čo si želáš.

Premýšľali ste niekedy nad tým, ako by váš život vyzeral, ak by ste sa rozhodli inak? Čo ak by ste šli na inú školu, rozhodli sa pre inú prácu, nezobrali si hypotéku, neoženili sa? A teraz si predstavte, že niekde v alternatívnej realite existuje vaše druhé ja, ktoré je rovnako skutočné ako vy, ale jeho život je iný. Pri každom, aj tom najmenšom rozhodnutí, vzniká nová kópia vesmíru, ktorá sa uberá svojim vlastným smerom. Vy ste len jeden z mnohých. Existujú vesmíry, v ktorých ste miliardár, aj také, v ktorých ste bezdomovec. Niekde existuje vaše druhé ja, ktoré dosiahlo všetko, po čom ste kedy túžili, no našli by ste aj vesmír, v ktorom ste už po smrti. Je to fascinujúce a desivé zároveň. Ak by ste mohli svoje chyby z minulosti napraviť, urobili by ste to?

Čo ak by ste sa rozhodli inak?

Jason Dessen žije idylický, no trochu nudný život vysokoškolské profesora kvantovej mechaniky. Má milujúcu ženu a nadaného syna, nič mu nechýba. Teda, takmer nič. Zatiaľ čo jeho bývalí kolegovia slávia úspechy a zbierajú ocenenia za vedecký výskum, Jason dal prednosť rodine pred kariérou. Napriek tomu, že je spokojný, uvedomuje si, čoho sa on a jeho manželka museli vzdať, aby vybudovali fungujúcu rodinu. Lenže čo ak by sa všetko vyvíjalo iným smerom?

Jason dostane v živote druhú šancu, lenže táto verzia reality ani zďaleka nie je taká ružová, ako by si predstavoval. Čaká ho náročná cesta naprieč nekonečnými vesmírmi, medzi ktorými musí nájsť ten, kde je skutočne doma.